Orkla sparebank opplevde i påsken 2022 at svindlere tok kontakt med bankens kunder og utga seg for å være ansatte i banken, noe som resulterte i at noen av våre kunder ble svindlet for høye summer.

- Ikke la svindlerne ødelegge påskeferien. Det er kanskje lett å senke skuldrene litt når man har ferie, men du må være ekstra oppmerksom selv om du er på påskefjellet, sier
Åsne Gran Mehli som er fagansvarlig for økonomisk kriminalitet i Orkla Sparebank.

- Vi ser flere saker om folk som blir svindlet i nyhetsbildet for tiden, så dette er en tid å være oppmerksom på. Spesielt med tanke på svindelaktiviteter rundt årets skattemelding, følger Åsne opp. 

Hun har følgende tips og råd.

- Ikke oppgi sensitiv informasjon/ BankID om du blir oppringt fra noen som utgir seg for å være fra banken din, sier Åsne. Sikkerhetseksperten mener følgende punkter er viktig å huske på:

 

- Del aldri opplysninger om din BankID – selv ikke til politi, myndigheter eller til oss i banken

- Blir du spurt om å oppgi BankID eller passord/kortnummer er det svindel

- Ikke trykk på lenker via epost eller SMS

- Er du usikker på om det er banken du snakket med – kom innom nærmeste kontor eller ring banken

 

Har uhellet vært ute:

Dersom du har oppgitt kortinformasjon eller informasjon fra BankID-brikke, må du ringe banken din slik at vi kan sperre kort/BankID og bestille nytt til deg. 

PS: Vi har laget 9 bankvettregler for å gjøre det enklere å vite hva du skal gjøre dersom du blir oppringt av noen du ikke kjenner.

 

Les mer om våre «Bankvettregler» her