I slike situasjoner er gode råd dyre, og man må tenke i nye baner for å kunne sikre videre drift. Et av de første tiltakene Bårdshaug Vegkro innførte var å tilby hjemkjøring av mat.

Siden kundene ikke kunne komme til oss, måtte vi komme til dem
-Tore Ølsholm, Bårdshaug Vegkro 

Bilde av Tore Ølsholm ved Bårdshaug vegkro

Online bestilling og hjemkjøring av mat

For en tid tilbake begynte de også å tilby online bestilling av retter fra menyen. Det at de allerede hadde dette på plass, var en stor fordel når situasjonen ble som den ble. Kundene kan nå bestille mat fra nettsidene, betale via vipps og i tillegg få levert maten på døra. På denne måten har de fått digitalisert en større del av verdikjeden, som også er veldig positivt med tanke på å redusere smitterisiko.

De nye tilbudene fra Bårdshaug Vegkro har blitt godt mottatt av kundene, og selv om omsetningen ikke er tilbake på normalt nivå, har etterspørselen etter hjemkjøring av mat økt jevnt og trutt siden oppstarten. 

 

Minimere matsvinn

En annen utfordring når etterspørselen endrer seg er faren for at man må kaste mye mat. For å hjelpe på denne situasjonen innførte de tidlig rabatterte priser på enkelte retter fra menyen. På denne måten er det enklere å forutse hvilke råvarer det vil gå mye av, og de har samtidig kunnet tilby en fullverdig meny.

 

Handle lokalt

Som lokal sparebank er vi opptatt av næringslivet i lokalsamfunnet. Vi oppfordrer derfor alle til å handle lokalt. Slik kan vi alle være med på å bidra til at vi fortsatt har et godt tilbud av lokale aktører når situasjonen er tilbake til normalen igjen.